سجاده بصیرت
 
بصیرت یعنی اینکه بدانیم شمری که سر امام حسین (ع) را برید، همان جانباز جنگ صفین است که تا مرز شهادت پیش رفته بود...

نظر سنتی مورخان غربی این است که فرهنگ اروپایی مستقیماً مولود تمدن‌های باستانی یونان و روم است. بنا بر این نظریه، آثار نویسندگان باستانی – غالباً لاتینی و بعضاً یونانی – در طول قرن‌ها بعد از سقوط امپراتوری روم، توسط کلیسا حفظ شده و به عنوان منبع الهام‌بخش بالقوه‌ای در اواخر قرون وسطی و دوره‌ی رُنسانس، دیگر باره ظاهر شده است. کم‌تر کسی می‌تواند تأثیر نیرومند ادبیات باستانی را در اندیشه‌ی اروپایی انکار کند. با این حال، در مورد علم، وضع بسیار متفاوت است. در خلال قرن دوازدهم میلادی نوشته‌های محققینی هم‌چون فارابی، غزالی، فرغانی، ابن سینا، و ابن رشد به زبان لاتینی ترجمه شدند و در غرب شهرت و حرمت یافتند. آثار ارسطو، که به زودی به صورت منشأ اثر نیرومندی در اندیشه‌ی اروپایی درآمد، همراه با شروح ابن سینا و ابن رشد از زبان عربی (به زبان‌های اروپایی) ترجمه شدند. تأثیر شروح مزبور در شکل دادن به اندیشه‌ی علمی و فلسفی اروپایی از تأثیر خود آثار ارسطو کم‌تر نبود. بسیاری از آثار علمی دیگر نیز، که قرن‌ها پیش از زبان یونانی به عربی ترجمه شده بود، در همان ایام (از زبان عربی) به لاتینی ترجمه شد.


نوشته شده در تاريخ ۱۳٩٢/٧/۱٦ توسط ایمان عمویی

دوران جوانی دوران ناپختگی نیست اگر چه دوران کم تجربگی است. جوانان در کمال پختگی گرایش های فطری قرار دارند؛ و در اوج تازگی و طراوتِ روحی و آمادگی برای دریافت های معنوی و اتصال به خدا هستند، اگر چه گرایش های ناب فطری آنان شکوفا نشده باشد و به خودآگاهی نرسیده باشند. جوان ها با بدی ها نسبتی ندارند، مگر آنکه شرایط آنها را به اشتباه بیندازد؛ و یا عواملی آنها را فریب بدهد. مانند فریبی که حضرت آدم ابوالبشر از ابلیس خورد. نمی خواهم بگویم جوان انسان کاملی است، ولی جوانی نزدیک ترین سن به کمالات روحی است.
جوانان اگر خوب به خود نگاه کنند بیشترین تناسب را با خوبی ها دارند. مگر نشنیده ای که امام صادق (ع) به کسی که نگران وضع دین داری مردم شهرش بود، فرمودند: « بر تو باد به جوانان، زیرا سرعت و شتاب آنها به سوی هر خیری، از هر گروهی بیشتر است؛ عَلیکَ بِالأحدَاثِ فَاِنَّهُم أسرَعُ إلَی کُلِّ خَیرٍ.» (229)
نمی شود آغاز دین داری، ابتدای جوانی باشد، و این دو در آغازِ پیوندی که خدا خواسته است برقرار شود، با هم تناسب نداشته باشند. اتفاقاً وقتی دقت می کنی می بینی جوانی و دین داری و معنویت خیلی هم به هم می آیند. مهمترین مفاهیم دینی در دوران جوانی، نه تنها قابل پذیرش اند بلکه مورد اشتیاق جوان هستند.
یکی از مفاهیم نورانی دین انتظار است که تناسب فراوانی با جوان دارد، به طوری که حتی می توان گفت اساساً انتظار یکی از خصلت های دوران جوانی است. و بیشتر برای جوانان، شورآفرین و معرفت افزاست. چند نمونه از تناسب جوان و انتظار را مرور می کنیم:



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ ۱۳٩٢/٧/۱٦ توسط ایمان عمویی

نگاه درست یا غلط به هر یک از مقولات مدیریت اسلامی، سرنوشت نظام را تحت تأثیر قرار می دهد...

در مدیریت اسلامی، پنج مقوله وجود دارد که نقش اساسی در سرنوشت کشور، ایفا می کنند. نگاه جامع به انسان، خانواده، حکومت، مدیریت و نظام اوقات زیر مجموعه مدیریت اسلامی است، این پنج مقوله پایه تمام طرح و برنامه های نظام است، که نگاه درست یا غلط به این پنج مقوله، سرنوشت نظام را تحت الشعاع خود قرار می دهد.
در میان این پنج مقوله، مقوله خانواده و نظام کلی مدیریت زمان، پایه و اساس سه مقوله دیگر است، به عبارت دیگر خانواده محوری، اساس هر طرح و برنامه است و در نظامی اسلامی، نظام فرهنگی، نظام اداری و نظام سیاسی ما تأثیرگذار است.
نظام اوقات نیز، در منطق قرآن و روایت تبیین شده است و خدای عالم آن را به هیچ یک از دستگاههای حکومتی، واگذار نکرده و اصلش همچون نماز و روزه تبیین شده است.
در بحث اشتغال، ما باید فرصت پرداختن به معنویات را به جامعه بدهیم، این در گرو آن است که به نظام الزامات زمان و مدیریت مسائل مادی زمان، عنایت کنیم، چون این مسأله، بر
همه مسائل ما، تأثیرگذار است.


نوشته شده در تاريخ ۱۳٩٢/٧/۱٦ توسط ایمان عمویی
تمامی حقوق مطالب برای سجاده بصیرت محفوظ می باشد